Σελίδες

Σάββατο 26 Σεπτεμβρίου 2015

ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ - 15 χρόνια μετά.. Όταν τα ελικόπτερα του Royal Navy έσωσαν 12 ναυαγούς..

Εξπρές Σάμινα, 26 Σεπτεμβρίου 2000, ώρα 22:15, νήσος Πάρος.
 
The Express Samina was one of the oldest ferries in the Greek domestic fleet. Built in 1966, she was originally the French SNCM ferry Corse. She operated in Greece from the mid 1980s. Until early in 2000 she sailed as the Golden Vergina. Sold to Minoan Flying Dolphins/Hellas Ferries for the very low figure of US$ 2,250,000 she was renamed Express Samina and her passenger facilities were refurbished.

 Το Ε/Γ-Ο/Γ Εξπρές Σάμινα της εταιρείας Minoan Flying Dolphins παρεκκλίνει της καθορισμένης πορείας του και προσκρούει στο σύμπλεγμα βραχονησίδων Πόρτες, δύο ναυτικά μίλια ανοιχτά της Πάρου. Στον θάλαμο επιχειρήσεων του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας (ΥΕΝ) το περιστατικό αρχικά δεν εμπνέει ανησυχία. Ωστόσο, οι επιβαίνοντες επικοινωνούν με τηλεοπτικούς σταθμούς και δίνουν την πραγματική διάσταση του συμβάντος. Το Σάμινα βυθίζεται!

The C/F Express Apollon turning at the Gates after leaving Paros.
 Πάνω στο Σάμινα επικρατεί χάος! Άνθρωποι τρέχουν αριστερά και δεξιά, προκειμένου να βρουν κάποιο μέσο να σωθούν, άλλοι πηδούν στα αφρισμένα κύματα, ενώ η συσκότιση (αποτέλεσμα ηλεκτρικής βλάβης) δυσχεραίνει τις προσπάθειες επιβατών και πληρώματος να διαφύγουν. Το καράβι βυθίζεται μέσα σε περίπου 25 λεπτά!
 Το ΥΕΝ αφυπνίζεται, κινητοποιεί το Λιμεναρχείο της Πάρου και διατάσσει όλα τα παραπλέοντα σκάφη να σπεύσουν στον τόπο της τραγωδίας, όπου πνέουν άνεμοι εντάσεως οκτώ μποφόρ! Πρώτοι φτάνουν οι ψαράδες της Πάρου που σώζουν δεκάδες ναυαγούς, ενώ στην «μάχη» ρίχνονται τα σκάφη του Λιμενικού, αλλά και βρετανικά πολεμικά που συμμετέχουν σε άσκηση.

  Η πλοιοκτήτρια εταιρεία κάνει λόγο για 447 επιβάτες και 64μελές πλήρωμα, πληροφορίες όμως αναφέρουν ότι είναι πολύ περισσότεροι. Οι πρώτοι διασωθέντες αποβιβάζονται στην Πάρο και προωθούνται στο Κέντρο Υγείας του νησιού, για να μεταφερθούν στην συνέχεια και να φιλοξενηθούν σε ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα δωμάτια που προσέφερε ο δήμος. Με το πρώτο φως της ημέρας αποκαλύπτεται το μέγεθος της τραγωδίας. Ο αριθμός των θυμάτων συνεχώς αυξάνεται. Από 40 στους 42, τους 59, τους 63, τους 74, τους 79 και τελικά στους 83 νεκρούς.

Ένα ελικόπτερο Lynx (φωτό επάνω) του Βασιλικού Βρετανικού Ναυτικού (Royal Navy) ήταν το πρώτο αεροναυαγοσωστικό μέσο που έφτασε στην περιοχή του Ναυαγίου στις βραχονησίδες Πόρτες της Πάρου εκείνη την τραγική νύχτα, προερχόμενο από το Αντιτορπιλικό Liverpool.

Ακολούθησαν 7 ελικόπτερα  Sea King (φωτό επάνω) που απονηώθηκαν από το ελαφρύ αεροπλανοφόρο Invincible και το βοηθητικό πλοίο του Βρετανικού στόλου Fort George που βρίσκονταν 35 ναυτικά μίλια νότια της Πάρου, ακολουθούμενα από ένα ακόμα ελικόπτερο Lynx από την φρεγάτα Cumberland.

Royal Navy - Invincible aircraft carrier
Τα συνολικά 9 Βρετανικά ελικόπτερα ήταν και τα μοναδικά αεροναυαγοσωστικά μέσα κατά τη μεγαλύτερη διάρκεια της νύχτας, που τέθηκαν στη διάθεση του Κυβερνήτη της πυραυλακάτου Καβαλούδης που είχε και τον συντονισμό της όλης επιχείρησης διάσωσης.

Συνολικά 83 άνθρωποι έχασαν έτσι άδικα την ζωή τους εκείνη την τραγική νύχτα. Ειπώθηκαν πολλά για τα ανθρώπινα αίτια και για τα σαπιοκάραβα τα οποία έπλεαν και δυστυχώς εξακολουθούν να διασχίζουν τις Ελληνικές θάλασσες.

Τα ελικόπτερα  Lynx και Sea King του Βρετανικού Ναυτικού ήταν που θυμόμαστε, που τα είδαμε με το πρώτο φως στις οθόνες της τηλεόρασης, να φέρνουν σε πέρας το μεγαλύτερο μέρος της επιχείρησης έρευνας και διάσωσης από αέρος.

Περισυνέλλεξαν πολλέςς σορούς και αυτό όπως λέει και το άρθρο που ακολουθεί ήταν σοκαριστικό για τα πληρώματα.

Έσωσαν όμως και τη ζωή 12 συναθρώπων μας, - που θα μπορούσαμε άνετα να είμαστε κι εγώ κι εσύ - ναυαγών, γαντζωμένων στα βράχια να τους χτυπάει το κύμα όλη τη νύχτα. Βασιζόμενος στην Ελληνική κακοδαιμονία του ''πάντα φταίνε οι άλλοι'' για το οτιδήποτε άσχημο μας συμβαίνει, θα πω ότι αμφιβάλλω αν τους έχουμε ευχαριστήσει ποτέ γι' αυτό.
Βαγγέλης ''DrFlight'' Αρβανίτης

(Πρώτη δημοσίευση άρθρου: 26/9/2010)

Δείτε παρακάτω ένα βίντεο της εποχής 
όπου διακρίνονται τα βρετανικά ελικόπτερα
και διαβάστε το άρθρο της www.telegraph:



--------------------------------------------
Ακολουθεί ένα άρθρο της εποχής από την  www.telegraph.co.uk/news

Royal Navy helicopters first on the scene

A LYNX from the destroyer Liverpool was the first helicopter on the scene shortly after the warship picked up a Mayday radio distress signal from the Express Samina.
It was joined by seven Sea Kings from the aircraft carrier Invincible and the Royal Fleet Auxiliary Fort George, which were 35 miles to the south of Paros, and a further Lynx from the frigate Cumberland. Scores of Greek fishing vessels joined the rescue effort and large numbers of people were on the beach wading in to drag out the survivors as they struggled ashore.
Cdr Henry Parker, one of Invincible's officers said: "An awful lot of the rescue was conducted by locals in fishing boats and by people who were helping those washed up on the shore." But for much of the night, the only helicopters available to the commander of the Greek Navy's destroyer Kavaoudis, (Paragliding And Aviation: Fast Attack Craft Kavaloudis) who was co-ordinating the operation, were the nine Royal Navy aircraft.
Two Sea Kings from Invincible were sent to look for survivors who were thought to be clinging to a rock. Lt Gary Milton, the pilot of one of the Sea Kings, said: "It was a confusing situation with a lot of local ships trying to help." He said there was no moon, the wind was reaching 40mph and the sea was rough, making it extremely difficult for the helicopter crews.
Lt Milton said: "It took about an hour, but we finally located them. We found 12 people clinging to a rock four metres square that was sticking out of the sea. They were being washed over by waves." The rescued 12, who included a number of nationalities, were taken back to Invincible and given hot drinks, food and dry clothing. They were treated by medical staff.
The British ships were ostensibly in the vicinity on routine exercises, but in fact their presence was designed to send a message to President Milosevic not to meddle with Montenegro.
The helicopters flew over the rescue site for 16 hours and aircrews had to be changed regularly, said Cdr Parker. "These were extremely challenging conditions. It was pitch black with water washing over the rocks. The sea was short and vicious, making it difficult for winchers."
There was also the inevitable trauma of finding bodies. As dawn broke, a Sea King could be seen landing four, including that of a child, at Paros airport. Cdr Parker added: "People are proud because we did what we could but very sad for the relatives of the people who have died." Lt Milton praised the professionalism of his crew. He said: "We rescued 12 people and I couldn't ask for more."
 -----------------------
Πηγή - Sourse: www.telegraph.co.uk/news/worldnews/Royal-Navy-helicopters-first-on-the-scene.
----------------------