Τα γεράκια στην υπηρεσία της Πολεμικής Αεροπορίας. Ο Πέλοπας, ο Ερμής, η Αριάδνη, η Λυδία, η Καλυψώ, η Φαίδρα και η Αφροδίτη, είναι οι ιπτάμενοι φύλακες των αεροδρομίων.
Η Πολεμική Αεροπορία τους έχει εντάξει σε πρόγραμμα απομάκρυνσης του κινδύνου πρόσκρουσης πτηνού σε αεροσκάφη και “υπηρετούν” σε Καλαμάτα, Άραξο, Τανάγρα και Λάρισα, καθώς εκεί παρουσιάζεται η μεγαλύτερη συχνότητα των περιστατικών με προσκρούσεις πτηνών σε αεροσκάφη.
Οι εκπαιδευτές τους είναι μόνιμοι υπαξιωματικοί που δηλώνουν επιθυμία να ασχοληθούν με τα γεράκια, τα οποία αρχικά η Πολεμική Αεροπορία προμηθευόταν από εκτροφείο της Αγγλίας. Σήμερα υπάρχει η δυνατότητα εγχώριας προμήθειας από εκτροφείο στη Δράμα. Το καταλληλότερο είδος γερακιού για να αντιμετωπίσει τα πτηνά ενός αεροδρομίου με βάση και τη μέση θερμοκρασία περιβάλλοντός του έχει διαπιστωθεί ότι είναι ο πετρίτης.
Ταυτόχρονα, γίνεται προσπάθεια αναπαραγωγής γερακιών, ώστε η Πολεμική Αεροπορία να απαλλαγεί από το κόστος αγοράς που ανέρχεται στα 1.000 ευρώ για κάθε γεράκι. Η εκπαίδευση των γερακιών που πραγματοποιείται συγχρόνως με την εκπαίδευση του προσωπικού έχει διάρκεια περίπου 4 μήνες.
Το Κέντρο Εκπαίδευσης γερακιών που εδρεύει στο ΚΕΦΣΚΥ λειτουργεί ως χώρος φροντίδας νοσούντων γερακιών και γηροκόμησης αναπήρων με την επίβλεψη ειδικών κτηνιάτρων, ενώ οι υπαξιωματικοί συνοδοί γερακιών περνούν από ετήσια αξιολόγηση. Οι δοκιμές ξεκίνησαν το 1999 από το αεροδρόμιο της Καλαμάτας όπου υπάρχει έντονη πτητική δραστηριότητα.
Τα γεράκια εκτελούν ολιγόλεπτες επαναλαμβανόμενες πτήσεις καθ΄όλη τη διάρκεια της ημέρας σε σημεία κοντά στο διάδρομο προσγείωσης και απογείωσης αεροσκαφών. Κάθε γεράκι εκτελεί καθημερινά 4-5 ολιγόλεπτες πτήσεις γύρω από το γερακάρη και σε ακτίνα τέτοια ώστε να υπάρχει οπτικοακουστική επαφή.
Η χρησιμοποίησή τους είχε άμεσα αποτελέσματα, καθώς μέσα σε ένα μήνα διαπιστώθηκε σημαντική μείωση συγκέντρωσης πτηνών γύρω από τα αεροδρόμιο. Και αυτό γιατί πλέον τα πτηνά της ευρύτερης περιοχής γνωρίζουν ότι η διέλευσή τους από το αεροδρόμιο είναι πολύ επικίνδυνη λόγω των εκπαιδευμένων γερακιών τα οποία και μόνο με την εκτέλεση ελιγμών τους προκαλούν ανησυχία, με αποτέλεσμα να απομακρύνονται από την περιοχή.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας ο δείκτης προσκρούσεων πτηνών εντός του αεροδρομίου έχει σχεδόν μηδενιστεί (από 8 συμβάντα το 2000 μόλις ένα το 2010)
. Πάντως, επειδή κανένα μέσο εκφοβισμού από μόνο του δεν αποτελεί "πανάκεια", η Πολεμική Αεροπορία έχει δημιουργήσει την ομάδα εκφοβισμού πτηνών σε όλα τα αεροδρόμιά της. Τα μέσα που χρησιμοποιεί για την απομάκρυνση των πουλιών είναι:
- Τα εκπαιδευμένα γεράκια,
- Οι συσκευές παραγωγής θορύβου (κανονάκια αερίου - Propane canons),
- Τα κυνηγετικά όπλα (Shooting guns) και
- Οι συσκευές αναμετάδοσης κραυγών πανικοβλημένων πτηνών (Distress calls: Track-1 γλάρος, Track-2 γεράκι, Track-3 εκπυρσοκρότηση όπλου, Track-4 σειρήνα και Track Λέιζερ).
------- Πηγή: http://www.onalert.gr
Η Πολεμική Αεροπορία τους έχει εντάξει σε πρόγραμμα απομάκρυνσης του κινδύνου πρόσκρουσης πτηνού σε αεροσκάφη και “υπηρετούν” σε Καλαμάτα, Άραξο, Τανάγρα και Λάρισα, καθώς εκεί παρουσιάζεται η μεγαλύτερη συχνότητα των περιστατικών με προσκρούσεις πτηνών σε αεροσκάφη.
Οι εκπαιδευτές τους είναι μόνιμοι υπαξιωματικοί που δηλώνουν επιθυμία να ασχοληθούν με τα γεράκια, τα οποία αρχικά η Πολεμική Αεροπορία προμηθευόταν από εκτροφείο της Αγγλίας. Σήμερα υπάρχει η δυνατότητα εγχώριας προμήθειας από εκτροφείο στη Δράμα. Το καταλληλότερο είδος γερακιού για να αντιμετωπίσει τα πτηνά ενός αεροδρομίου με βάση και τη μέση θερμοκρασία περιβάλλοντός του έχει διαπιστωθεί ότι είναι ο πετρίτης.
Ταυτόχρονα, γίνεται προσπάθεια αναπαραγωγής γερακιών, ώστε η Πολεμική Αεροπορία να απαλλαγεί από το κόστος αγοράς που ανέρχεται στα 1.000 ευρώ για κάθε γεράκι. Η εκπαίδευση των γερακιών που πραγματοποιείται συγχρόνως με την εκπαίδευση του προσωπικού έχει διάρκεια περίπου 4 μήνες.
Το Κέντρο Εκπαίδευσης γερακιών που εδρεύει στο ΚΕΦΣΚΥ λειτουργεί ως χώρος φροντίδας νοσούντων γερακιών και γηροκόμησης αναπήρων με την επίβλεψη ειδικών κτηνιάτρων, ενώ οι υπαξιωματικοί συνοδοί γερακιών περνούν από ετήσια αξιολόγηση. Οι δοκιμές ξεκίνησαν το 1999 από το αεροδρόμιο της Καλαμάτας όπου υπάρχει έντονη πτητική δραστηριότητα.
Τα γεράκια εκτελούν ολιγόλεπτες επαναλαμβανόμενες πτήσεις καθ΄όλη τη διάρκεια της ημέρας σε σημεία κοντά στο διάδρομο προσγείωσης και απογείωσης αεροσκαφών. Κάθε γεράκι εκτελεί καθημερινά 4-5 ολιγόλεπτες πτήσεις γύρω από το γερακάρη και σε ακτίνα τέτοια ώστε να υπάρχει οπτικοακουστική επαφή.
Η χρησιμοποίησή τους είχε άμεσα αποτελέσματα, καθώς μέσα σε ένα μήνα διαπιστώθηκε σημαντική μείωση συγκέντρωσης πτηνών γύρω από τα αεροδρόμιο. Και αυτό γιατί πλέον τα πτηνά της ευρύτερης περιοχής γνωρίζουν ότι η διέλευσή τους από το αεροδρόμιο είναι πολύ επικίνδυνη λόγω των εκπαιδευμένων γερακιών τα οποία και μόνο με την εκτέλεση ελιγμών τους προκαλούν ανησυχία, με αποτέλεσμα να απομακρύνονται από την περιοχή.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας ο δείκτης προσκρούσεων πτηνών εντός του αεροδρομίου έχει σχεδόν μηδενιστεί (από 8 συμβάντα το 2000 μόλις ένα το 2010)
. Πάντως, επειδή κανένα μέσο εκφοβισμού από μόνο του δεν αποτελεί "πανάκεια", η Πολεμική Αεροπορία έχει δημιουργήσει την ομάδα εκφοβισμού πτηνών σε όλα τα αεροδρόμιά της. Τα μέσα που χρησιμοποιεί για την απομάκρυνση των πουλιών είναι:
- Τα εκπαιδευμένα γεράκια,
- Οι συσκευές παραγωγής θορύβου (κανονάκια αερίου - Propane canons),
- Τα κυνηγετικά όπλα (Shooting guns) και
- Οι συσκευές αναμετάδοσης κραυγών πανικοβλημένων πτηνών (Distress calls: Track-1 γλάρος, Track-2 γεράκι, Track-3 εκπυρσοκρότηση όπλου, Track-4 σειρήνα και Track Λέιζερ).
------- Πηγή: http://www.onalert.gr
----------------------------------------------
Κίνησε η γερακίνα για νερό κρύο να φέρει», λέει το γνωστό καλαματιανό τραγούδι, μόνο που σήμερα, στην περίπτωση της Καλαμάτας, η γερακίνα όταν κινάει, σπέρνει τον τρόμο στα πουλιά τα οποία διέρχονται από το αεροδρόμιο και αποτελούν κίνδυνο για τα αεροσκάφη που απογειώνονται.
Πέντε γερακίνες και δύο αρσενικά γεράκια προστατεύουν τα αεροσκάφη στην Καλαμάτα από τα διερχόμενα πουλιά, που «απειλούν» να μπουν στους κινητήρες και να προκαλέσουν ακόμα και την πτώση τους.
«Τα θηλυκά είναι πιο μεγαλόσωμα, αντιδραστικά ως χαρακτήρες, αλλά πιο γερά και ατρόμητα ακόμη και σε σύγκριση με μεγαλύτερα πουλιά που βρίσκουν καταφύγιο στην περιοχή του αεροδρομίου», σύμφωνα με τον κ. Ανδρέα Φλεβάρη, έναν από τους «γερακάρηδες», δηλαδή τους εκπαιδευτές γερακιών της Πολεμικής Αεροπορίας. Ο κ. Φλεβάρης, που ξεκίνησε την καριέρα του ως συνοδός σκύλων, γρήγορα στράφηκε στα γεράκια, τα οποία, όπως όλα τα αρπακτικά, δεν δένονται με τον άνθρωπο όπως οι σκύλοι. Σήμερα, όμως, στο ερώτημα σκύλοι ή γεράκια, προτιμά τα πουλιά.
Στο αεροδρόμιο της Καλαμάτας, υπάρχουν σήμερα επτά εκπαιδευμένα γεράκια –Ερμής, που «υπηρετεί» από το 2000, Πέλοψ, Αφροδίτη, Φαίδρα, Λυδία, Αριάδνη και Καλυψώ. Ανήκουν στο είδος πετρίτης, αγοράστηκαν νεοσσοί και εκπαιδεύτηκαν εδώ. Το πρώτο στάδιο της εκπαίδευσης αφορά την εξημέρωση. Οταν αρχίσουν να εμπιστεύονται τους εκπαιδευτές, τα πουλιά αρχίζουν τις ελεύθερες πτήσεις εκτελώντας αρχικά κύκλους γύρω από τον συνοδό τους, ο οποίος τους «κουνάει» ένα ομοίωμα πτηνού. Υστερα από αρκετή προπόνηση, το γεράκι πετάει στο αεροδρόμιο αμέσως πριν απογειωθεί ή προσγειωθεί κάποιο αεροπλάνο. Βλέπει τα άλλα πουλιά ως θηράματα και επιτίθεται. Οι φτερωτοί εισβολείς τρομάζουν και αποχωρούν με αποτέλεσμα την «εκκαθάριση» του εναέριου χώρου για ομαλή ροή πτήσεων.
Ο «πόλεμος» μεταξύ πουλιών και αεροσκαφών είναι σε εξέλιξη από το 1912, όταν σημειώθηκε η πρώτη κατάρριψη αεροσκάφους από πτηνό. Στη χώρα μας έχουμε αρκετές καταγεγραμμένες συγκρούσεις πτηνών με αεροσκάφη αλλά και καταρρίψεις, όπως ενός Mirage 2000 το 1992 και ενός A-7 πέρυσι. Και στις δύο περιπτώσεις οι πιλότοι πρόφτασαν να εγκαταλείψουν τα σκάφη με επιτυχία.
Αρμονία. Εκπαιδευτής και γεράκι οικοδομούν στενή σχέση. Εδώ, ο κ. Ανδρέας Φλεβάρης με τον Ερμή.
Το γεράκι μπορεί να πετάξει σε ύψος 22.000 ποδών και να εντοπίσει από εκεί το θήραμά του. Αμέσως μετά βουτάει και επιχειρεί να το πιάσει. Η ταχύτητα βύθισης φθάνει τα 400 χλμ. την ώρα. «Τα γεράκια κάνουν μόνιμη δίαιτα. Πρέπει να έχουν ορισμένο βάρος ανάλογα με την εποχή, ώστε να μην είναι ούτε πολύ χορτάτα, αλλά ούτε και να πεινούν, κάτι που θα τα αναγκάσει να αναζητήσουν τροφή», λέει ο κ. Φλεβάρης.
Τα γεράκια συμπληρώνουν καθημερινά συγκεκριμένο αριθμό εκπαιδευτικών πτήσεων, ώστε να γυμνάζονται επαρκώς προκειμένου να διατηρούν τις ικανότητές τους. Πρόκειται για επίπονη διαδικασία που ξεπερνά το οκτάωρο. Οι «γερακάρηδες» χρησιμοποιούν ειδικά γάντια που επιτρέπουν στα πουλιά να στέκονται στο χέρι τους. Ερχεται λοιπόν η στιγμή που ο κ. Δημήτρης Βαρελάς, ο έτερος εκπαιδευτής, επιδεικνύει τον «Ερμή» και τον «Πέλοπα». Μπαίνει στο ειδικά διαμορφωμένο κλουβί και με γρήγορες κινήσεις πιάνει το ατομικό σκοινί του γερακιού που επιλέγει. Το τραβάει στο γαντοφορεμένο χέρι του, φοράει στο γεράκι το ειδικό σκουφί που το ηρεμεί και στη συνέχεια το φέρνει κοντά μας για τη φωτογράφηση. Το σκουφί αφαιρείται και το γεράκι περιεργάζεται τους «ξένους» εξονυχιστικά. Μετά την επίδειξη των ικανοτήτων του, παίρνει τον «μεζέ» του -ένα ωμό ορτύκι- και δέχεται να πάρει μερικές ακόμα «πόζες».
Πηγή: ΕΘΝΟΣ - ΙΩΑΝΝΑ ΗΛΙΑΔΗ
Πέντε γερακίνες και δύο αρσενικά γεράκια προστατεύουν τα αεροσκάφη στην Καλαμάτα από τα διερχόμενα πουλιά, που «απειλούν» να μπουν στους κινητήρες και να προκαλέσουν ακόμα και την πτώση τους.
«Τα θηλυκά είναι πιο μεγαλόσωμα, αντιδραστικά ως χαρακτήρες, αλλά πιο γερά και ατρόμητα ακόμη και σε σύγκριση με μεγαλύτερα πουλιά που βρίσκουν καταφύγιο στην περιοχή του αεροδρομίου», σύμφωνα με τον κ. Ανδρέα Φλεβάρη, έναν από τους «γερακάρηδες», δηλαδή τους εκπαιδευτές γερακιών της Πολεμικής Αεροπορίας. Ο κ. Φλεβάρης, που ξεκίνησε την καριέρα του ως συνοδός σκύλων, γρήγορα στράφηκε στα γεράκια, τα οποία, όπως όλα τα αρπακτικά, δεν δένονται με τον άνθρωπο όπως οι σκύλοι. Σήμερα, όμως, στο ερώτημα σκύλοι ή γεράκια, προτιμά τα πουλιά.
Στο αεροδρόμιο της Καλαμάτας, υπάρχουν σήμερα επτά εκπαιδευμένα γεράκια –Ερμής, που «υπηρετεί» από το 2000, Πέλοψ, Αφροδίτη, Φαίδρα, Λυδία, Αριάδνη και Καλυψώ. Ανήκουν στο είδος πετρίτης, αγοράστηκαν νεοσσοί και εκπαιδεύτηκαν εδώ. Το πρώτο στάδιο της εκπαίδευσης αφορά την εξημέρωση. Οταν αρχίσουν να εμπιστεύονται τους εκπαιδευτές, τα πουλιά αρχίζουν τις ελεύθερες πτήσεις εκτελώντας αρχικά κύκλους γύρω από τον συνοδό τους, ο οποίος τους «κουνάει» ένα ομοίωμα πτηνού. Υστερα από αρκετή προπόνηση, το γεράκι πετάει στο αεροδρόμιο αμέσως πριν απογειωθεί ή προσγειωθεί κάποιο αεροπλάνο. Βλέπει τα άλλα πουλιά ως θηράματα και επιτίθεται. Οι φτερωτοί εισβολείς τρομάζουν και αποχωρούν με αποτέλεσμα την «εκκαθάριση» του εναέριου χώρου για ομαλή ροή πτήσεων.
Ο «πόλεμος» μεταξύ πουλιών και αεροσκαφών είναι σε εξέλιξη από το 1912, όταν σημειώθηκε η πρώτη κατάρριψη αεροσκάφους από πτηνό. Στη χώρα μας έχουμε αρκετές καταγεγραμμένες συγκρούσεις πτηνών με αεροσκάφη αλλά και καταρρίψεις, όπως ενός Mirage 2000 το 1992 και ενός A-7 πέρυσι. Και στις δύο περιπτώσεις οι πιλότοι πρόφτασαν να εγκαταλείψουν τα σκάφη με επιτυχία.
Αρμονία. Εκπαιδευτής και γεράκι οικοδομούν στενή σχέση. Εδώ, ο κ. Ανδρέας Φλεβάρης με τον Ερμή.
Το γεράκι μπορεί να πετάξει σε ύψος 22.000 ποδών και να εντοπίσει από εκεί το θήραμά του. Αμέσως μετά βουτάει και επιχειρεί να το πιάσει. Η ταχύτητα βύθισης φθάνει τα 400 χλμ. την ώρα. «Τα γεράκια κάνουν μόνιμη δίαιτα. Πρέπει να έχουν ορισμένο βάρος ανάλογα με την εποχή, ώστε να μην είναι ούτε πολύ χορτάτα, αλλά ούτε και να πεινούν, κάτι που θα τα αναγκάσει να αναζητήσουν τροφή», λέει ο κ. Φλεβάρης.
Τα γεράκια συμπληρώνουν καθημερινά συγκεκριμένο αριθμό εκπαιδευτικών πτήσεων, ώστε να γυμνάζονται επαρκώς προκειμένου να διατηρούν τις ικανότητές τους. Πρόκειται για επίπονη διαδικασία που ξεπερνά το οκτάωρο. Οι «γερακάρηδες» χρησιμοποιούν ειδικά γάντια που επιτρέπουν στα πουλιά να στέκονται στο χέρι τους. Ερχεται λοιπόν η στιγμή που ο κ. Δημήτρης Βαρελάς, ο έτερος εκπαιδευτής, επιδεικνύει τον «Ερμή» και τον «Πέλοπα». Μπαίνει στο ειδικά διαμορφωμένο κλουβί και με γρήγορες κινήσεις πιάνει το ατομικό σκοινί του γερακιού που επιλέγει. Το τραβάει στο γαντοφορεμένο χέρι του, φοράει στο γεράκι το ειδικό σκουφί που το ηρεμεί και στη συνέχεια το φέρνει κοντά μας για τη φωτογράφηση. Το σκουφί αφαιρείται και το γεράκι περιεργάζεται τους «ξένους» εξονυχιστικά. Μετά την επίδειξη των ικανοτήτων του, παίρνει τον «μεζέ» του -ένα ωμό ορτύκι- και δέχεται να πάρει μερικές ακόμα «πόζες».
Πηγή: ΕΘΝΟΣ - ΙΩΑΝΝΑ ΗΛΙΑΔΗ
μέσω http://www.inout.gr
Δυστυχώς, τα γεράκια μας έχουν μειωθεί δραματικά σε αριθμό. Η αλήθεια είναι ότι πάρα πολλά έχουν χαθεί.....!!!! Ποικίλοι οι λόγοι.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο χειρότερο είναι ότι η αναπαραγωγή δεν είναι αρκετά επιτυχημένη και τα γεράκια μας γεράσανε.
Δεν το ήξερα ότι έχει φθίνουσα πορεία το πρόγραμμα...κρίμα γιατί είχε νομίζω εντυπωσιακά αποτελέσματα. Σε ευχαριστούμε MrSix.
ΑπάντησηΔιαγραφή