Σελίδες

Παρασκευή 30 Μαρτίου 2012

Μια εισαγωγή για το Cross Country by Vaggelis Tsoukas!

 Αναδημοσιεύουμε αυτούσιο ένα πραγματικά εξαιρετικό άρθρο - Εισαγωγή για το Cross Country - που δημοσίευσε ο Βαγγέλης Τσούκας στο φόρουμ του Αλεξιπτώτου Πλαγιάς www.sky.gr

Καθώς ο χειμώνας μας έκανε τη χάρη να μας αδειάσει σιγά-σιγά τη γωνιά και το μυαλό μας αρχίζει να μας βάζει ιδέες για ιπτάμενο ταξίδια, φαίνεται να ήρθε επί τέλους η ώρα να ακονίσουμε τις αρτάνες μας και το μυαλό μας για τις πρώτες πτήσεις cross country.

Έτσι για έναυσμα, σκέφτηκα να προσθέσω ένα απλό κείμενο για τις πτήσεις απόστασης, ώστε να προκαλέσω λίγο τη φαντασία, και την όρεξη να σχεδιάσουμε κάποιες πτήσεις απόστασης στην επερχόμενη πτητική σαιζόν...

Βαγγέλης Τσούκας

            Ένας απλός ορισμός για το Cross Country, είναι απλά όταν αφήνουμε τη θαλπωρή που μας προσφέρει το γνωστό μέρος που συνήθως απογειωνόμαστε, πετάμε και προσγειωνόμαστε, προς το «άγνωστο». Πρακτικά, Cross Country είναι αυτό το οποίο αισθανόμαστε, όταν από το ύψος που είμαστε δεν «μπαίνουμε» στη γνωστή μας προσγείωση και πρέπει να ανακαλύψουμε μια εναλλακτική. Το πόσα ακριβώς χιλιόμετρα πρόκειται να κάνουμε, ίσως δεν είναι το πιο σημαντικό εδώ, όσο σπουδαία είναι η όλη διαδικασία.

Πριν όμως οποιοσδήποτε δοκιμάσει να φύγει προς το άγνωστο, είναι προϋπόθεση να μπορεί να εκτιμήσει σωστά τον καιρό, και να μπορεί να πετάξει και να προσγειωθεί με ασφάλεια, μετά από μια εξαντλητική πτήση ωρών σε άγνωστο περιβάλλον.

Η διαδικασία του Cross Country, περιλαμβάνει διάφορα θέματα με τα οποία ο πιλότος πρέπει να ασχοληθεί

Σχεδιασμός της Πτήσης

            Ο σχεδιασμός μιας πτήσης απόστασης μπορεί να είναι περισσότερο σημαντικός από την ίδια την πτήση. Μπορεί να χρειαστούν αρκετές πληροφορίες, όπως για παράδειγμα η ταχύτητα του ανέμου, τα νέφη, η βαρομετρική πίεση, δορυφορικές φωτογραφίες, κλπ. Η κάθε ημέρα δεν είναι το ίδιο σε έναν τόπο, αλλά η κάθε μέρα μπορεί να δώσει συγκεκριμένα χιλιόμετρα. Για παράδειγμα, οι καιρικές συνθήκες στην Ελλάδα, μπορεί να είναι ιδανικές μετά από τη διέλευση ενός ψυχρού μετώπου, με ούριο άνεμο γύρω στα 20 χλμ ανά ώρα, με αστάθεια στην ατμόσφαιρα (k-index 10-15), χαμηλή σχετικά υγρασία (40%) και υψηλή βάση νεφών (πχ >2.000 μ). Αφού εξασφαλιστεί ότι οι καιρικές συνθήκες θα είναι οι κατάλληλες, πρέπει να εξετάσουμε πιθανές διαδρομές.

            Στη χώρα μας, υπάρχει μια πολύ σημαντική υπηρεσία στο διαδíκτυο, το Leonardo.Πρόκειται για μια database στην οποία έχουν καταγραφεί οι περισσότερες πτήσεις από τα περισσότερα πτήσιμα μέρη της χώρας και έχουν διαβαθμιστεί κατάλληλα με διάφορες παραμέτρους. Μέσα από το Leonardo, μπορεί κάποιος να γνωρίζει πληροφορίες από άλλες πτήσης απόστασης που μπορεί να είναι πολύ σημαντικές για το δρόμο που θα ακολουθήσει ώστε να πραγματοποιήσει ένα Cross Country.
            Όταν λοιπόν έχουμε προσδιορίσει τις συνθήκες και τα πιθανά χιλιόμετρα που μπορεί να μας δώσει η ημέρα, στο περίπου τη διαδρομή που θα ακολουθήσουμε, πρέπει να βάλουμε και ένα στόχο για το που θέλουμε να προσγειωθούμε. Το ιδανικό θα ήταν να δοκιμάζαμε την πτήση μαζί με άλλους, αλλά επειδή αυτό δεν είναι το συνηθισμένο, πρέπει να ξέρουν πάντα κάποιοι προς τα που θα πάμε σε περίπτωση που θα χρειαστεί να μας αναζητήσουν.
      
Γενικά, ο κανόνας στο σχεδιασμό, μπορεί να βασίζεται σε απλές παραδοχές, όπως, ταξιδεύω με ούριο, νωρίς πάνω από τις πλαγιές των βουνών, αργά πάνω από πεδιάδα, νωρίς πάνω από καθαρά λιβάδια όπου τα θερμικά ανοδικά βγαίνουν πρώτα και αργά πάνω από βραχώδη σημεία και δασωμένα, κλπ.
           Αυτό που πάντα προσπαθούμε να κάνουμε στο σχεδιασμό μιας πτήσης απόστασης , είναι να έχουμε προβλέψει όσο το δυνατόν περισσότερα γεγονότα που θα συναντήσουμε στην πτήση μας, γιατί έτσι θα κερδίσουμε χρόνο στις αποφάσεις μας, και άρα θα καθυστερήσουμε λιγότερο στα δύσκολα σημεία της πτήσης.

Η Πτήση

          Βασική παράμετρος κατά την πτήση είναι βέβαια η ασφάλεια. Οσα χρόνια και να πετάμε, μπορούμε να πετάμε και άλλα. Όσα χιλιόμετρα και να κάνουμε, θα μπορούμε να κάνουμε περισσότερα μια καλύτερη ημέρα. Δεν υπάρχει λόγος λοιπόν για μια μόνο πτήση να ρισκάρουμε να χάσουμε αυτό το δώρο του ουρανού που τόσο τυχερά αποκτήσαμε. Για αυτό, πάντα, να έχουμε το νου μας στο τι θα μπορούσε να πάει στραβά σε κάθε απόφαση την οποία παίρνουμε.
Είναι πολύ σημαντικό, να αντιλαμβανόμαστε τους πιθανούς κινδύνους και να έχουμε έτοιμη αντίδραση διαφυγής από αυτούς.

Σε κάθε πτήση απόστασης πρέπει να έχεις κάποιο πλάνο. Και αυτό δεν πρέπει να είναι απογείωση Κιθαιρώνας προσγείωση Αμφίκλεια, αλλά μικρά κομμάτια στο χάρτη. Πχ, θα προσπαθήσω να πάρω το μέγιστο ύψος κοντά στο βουνό, και να φτάσω με αρκετό ύψος πάνω από τη Θήβα. Εκεί θα περιμένω μέχρι να πάρω το θερμικό που δίνουν τα μεγάλα κτίρια ΒΔ, δίπλα στην Εθνική. Αν περάσω τα 2000, θα κατευθυνθώ προς την Κωπαϊδα, με στόχο το Ακραίφνιο, εκμεταλλευόμενος τη συνήθως ανατολική αύρα που θα με σπρώξει ούρια. Θα επιλέξω να πετάξω πάνω από τους λόφους βόρεια της Εθνικής γιατί θα είναι περίπου 3 το μεσημέρι και ο ήλιος θα τα βλέπει στις δυτικές του πλαγιές από όπου θα παράγονται δυνατότερα ανοδικά. Στο Ακραίφνιο θα περιμένω να πάρω το ύψος μου πάνω από την κεραία όπου συνήθως το βρίσκω, και θα κινηθώ με στόχο το όρος Χλωμό. Αν υπάρχει νεφόδρομος ο σκοπός μου θα είναι να πιάσω τη βάση των νεφών και να ταξιδέψω με τα σύννεφα…Μια παροιμία λέει «όταν είσαι χαμηλά πέτα με το έδαφος, όταν είσαι ψηλά, πέτα με τα σύννεφα», με άλλα λόγια, αν είσαι πάνω από το μισό από το ύψος της βάσης των νεφών, οι αποφάσεις σου να κατευθύνονται από την παρατήρησή τους , ενώ αν είσαι χαμηλότερα, πρέπει να προσανατολίζεσαι περισσότερο από τα σημεία στο έδαφος που αποτελούν trigger points, για τη δημιουργία των θερμικών.

Προσπαθήστε να δημιουργήσετε στο μυαλό σας κάποια μοντέλα σε σχέση με το πως συμπεριφέρεται ο σχηματισμός των θερμικών στην περιοχή που πετάτε συνήθως ή που πρόκειται να πετάξετε, ανάλογα με τον καιρό που επικρατεί. Πχ, σε ημέρες με άνεμο, τα μεγαλύτερα θερμικά μπορεί να δημιουργούνται σε αμφιθεατρικούς γεωγραφικούς σχηματισμούς, ενώ σε μέρες χωρίς άνεμο από τις εξοχές του εδάφους.

            Αν τώρα έχετε βρεθεί χαμηλά, εντοπίστε μια περιοχή που ο ήλιος βλέπει πιο αποτελεσματικά, και υπομονετικά περιμένετε για το θερμικό που θα σας δώσει κάποια στιγμή ώστε να ξαναπάτε στη βάση.

Η σωστή δοσολογία υπομονής και βιασύνης, που είναι κάτι το δυναμικό, αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά χαρακτηριστικά που πρέπει να πληρούνται για ένα επιτυχημένο cross country.

Σε μια ύποπτη περιοχή για τη δημιουργία θερμικού, όπου έχετε βρεθεί περιμένοντας, και έχει άνοδο μηδενική, πρέπει να περιμένετε ψάχνοντας διακριτικά. ΠΧ μπορεί να είναι ένα προστατευμένο σημείο από τοπικούς ανέμους, όπου οι ακτίνες του ηλίου πέφτουν κάθετα, και το έδαφος είναι σε φάση που αποθηκεύει θερμότητα σε ένα στρώμα αέρα πάνω από αυτό, λίγο πριν αυτή απελευθερωθεί , πρέπει να περιμένεις. Είναι πιθανό, το ερέθισμα για να ξεκολλήσει το θερμικό από αυτήν την περιοχή να είσαι εσύ ο ίδιος με το πέρασμά σου από εκεί.

Σε κάποιες περιπτώσεις, τοπικοί ή ευρύτεροι άνεμοι στην περιοχή, μπορεί να δημιουργούν συνθήκες και δυναμικό χαμηλά, με το οποίο μπορείς να τρέξεις και να καλύψεις γρήγορα τα χιλιόμετρα κατά μήκος του βουνού, ενώ στο τέλος της κορυφογραμμής μπορείς να περιμένεις το θερμικό που θα σε οδηγήσει στη βάση προκειμένου να περάσεις μια κοιλάδα για το επόμενο βουνό.

Πολύ σημαντικό όταν πετάμε κοντά στο έδαφος, είναι να παρατηρούμε τη βλάστηση της περιοχής. Από αυτήν μπορούμε να καταλάβουμε την κατεύθυνση του ανέμου, το σημείο του βουνού όπου ο αέρας δυναμώνει από κάποιο θερμικό. Όπως είναι ακόμη γνωστό, τα φύλλα των φυτών έχουν συνήθως διαφορετική απόχρωση στην πάνω και κάτω επιφάνεια. Αυτό σημαίνει ότι με τον άνεμο πάλλονται και δημιουργούν κάποια χρωματική εναλλαγή που τραβάει το βλέμμα, και όπως αυτή μετατοπίζεται στο έδαφος μπορεί να μας δώσει την πληροφορία της κατεύθυνσης του ανέμου. Σε περίπτωση για παράδειγμα που πετάμε πάνω από επίπεδο έδαφος με τέτοια βλάστηση, στο σημείο που δημιουργείται ένα θερμικό, υπάρχει άπνοια ακριβώς πάνω από τον πυρήνα, και ριπές ανέμου από κυκλικά που έρχονται να συμπληρώσουν το κενό που δημιουργείται κάτω από το ανοδικό. Αυτό μετακινεί τα φύλλα των φυτών με τρόπο που δημιουργείται μια ακτινωτή εικόνα στο κέντρο της οποίας βρίσκεται ο πυρήνας του ανοδικού, ο οποίος σημειωτέον μπορεί να μετακινείται σε μικρή κλίμακα διαρκώς κοντά στο έδαφος, και αυτή η πληροφορία να μας βοηθά να τον εντοπίσουμε καλύτερα.

Άλλο σημαντικό σημείο αφορά το χρώμα του εδάφους, το οποίο σε συνδυασμό με την υγρασία του και τον αερισμό του, προκαλεί ισχυρότερο ή πιο ασθενικό  θερμικό. Με τη διαρκή παρατήρηση μπορεί κάποιος να εντοπίσει ποια είναι τα χωράφια που ανάλογα με το χρώμα τους είναι τα καλύτερα, και να επιλέξει να ψάξει πάνω από αυτά σε περίπτωση που βρεθεί χαμηλά.

Σημειωτέον, ότι η διάρκεια της ημέρας, που μπορείς να εκμεταλλευτείς είναι συγκεκριμένη. Πχ 7 ώρες, ανάλογα με τις συνθήκες, ή την εποχή του έτους. Αν λοιπόν κάποιος θέλει να επιτύχει τα μεγαλύτερα δυνατά χιλιόμετρα αυτήν την ημέρα, πρέπει να βελτιώσει κάποια χαρακτηριστικά στον τρόπο που πετάει γρήγορα. Πρέπει να κάνει όσο το δυνατόν περισσότερα χιλιόμετρα ανά ώρα cross country. Το κάθε κέρδος χρόνου από μια αποτελεσματική διαδικασία είναι σημαντικό στη συνολική διάρκεια της πτήσης.

Αποτελεσματικότερο κύκλωμα του θερμικού και διαρκής ψάξιμο μέσα στον πυρήνα του, χρήση του θερμικού για άνοδο μέχρι το σημείο που η άνοδος αρχίζει να περιορίζεται, πτήση με επιτάχυνση κάτω από ένα νεφόδρομο και όσο μεγαλύτερη γίνεται η άνοδος τόσο μεγαλύτερη να γίνεται και η χρήση της επιτάχυνσης,

Συντηρητική πτήση στο μέγιστο ύψος στην αρχή της ημέρας αλλά και στο τέλος της, τρέξιμο όμως κατά τη διάρκεια που η μέρα δουλεύει καλά,
Χρήση θερμικών που είναι πάνω από πχ +2 και στα ασθενέστερα αργή πτήση μέσα τους και γρήγορη στο καθοδικό τους
Πτήση  σε αγώνες cross country, για βελτίωση της στρατηγικής συγκριτικά με τους άλλους και με ζωντανά παραδείγματα του πότε πρέπει να τρέξεις και πότε όχι από τους άλλους πιλότους.
  
Προσγείωση

          Ειδικά προς το τέλος μιας ανεμοπορικής ημέρας, τα πράγματα είναι δυσκολότερα στο να κρατηθείς στον αέρα και να ταξιδέψεις τα τελευταία χιλιόμετρα. Εκεί συχνά χάνουμε την υπομονή μας μετά από τη μάχη που έχουμε δώσει κατά τη διάρκεια του δυνατού μεσημεριού και είναι εύκολο να χάσουμε την υπομονή μας και να εγκαταλείψουμε πρόωρα. Το ιδανικό είναι να βρεθούμε στο μέγιστο δυνατό ύψος τη στιγμή που η μέρα θα σταματήσει να δουλεύει και εξασφαλίζοντας την ιδανική κατολίσθηση να προσθέσουμε καμία δεκαριά ακόμη χιλιόμετρα στη συγκομιδή της ημέρας. Πρέπει σε αυτή τη φάση της πτήσης να πετάξουμε περισσότερο συντηρητικά και να κυκλώνουμε ότι υπάρχει γιατί εδώ η έννοιες του μένω περισσότερη ώρα και κάνω cross country γίνονται ταυτόσημες. Πρέπει να πετάμε στην ταχύτητα του καλύτερου βαθμού καθόδου και να κάνουμε την τελευταία κατολίσθηση φροντίζοντας για την ταχύτητα του καλύτερου λόγου κατολίσθησης.

Επειδή μετά από μια πολύωρη πτήση ο εγκέφαλός μας έχει καταναλώσει υψηλές ποσότητες γλυκόζης και είναι εξαντλημένος, πρέπει να μας απασχολήσει περισσότερο από ότι συνήθως η ακρίβεια και ασφάλεια στην προσγείωσή μας. Η σωματική μας εξάντληση σε συνδυασμό με την απώλεια αυτοσυγκέντρωσης λόγω παρατεταμένου στρες απαιτεί μια πολύ μελετημένη προσγείωση χωρίς μεγάλο ρίσκο. Μην ξεχνάμε ότι από τον ορισμό του Cross Country, η προσγείωση θα γίνει σε άγνωστο μέρος, πιθανόν σε μερική σκιά , φτωχή ορατότητα, με έντονο άνεμο σε περιοχή με άγνωστα και ίσως ύπουλα εμπόδια όπως διασταυρούμενα ηλεκτρικά καλώδια, συρματοπλέγματα, βάλτους, μακριά από δρόμο, ή κοντά σε υψηλά εμπόδια που διαταράσσουν τη ροή του ανέμου κοντά στο έδαφος. Εγώ συνήθως επειδή κοντά στο έδαφος μου έχει τύχει ο άνεμος να είναι μεγαλύτερος από ότι περίμενα, προτιμώ να βρίσκω επιμήκη μεγάλα χωράφια που να έχω περιθώριο να προσγειωθώ και με όπισθεν αν χρειαστεί. Αν δίπλα τους υπάρχει δρόμος είναι το ιδανικό, αν πρόκειται όμως να το ρισκάρω με δέντρα και κτήρια, προτιμώ να περπατήσω και λίγο, που άλλωστε θα μου κάνει καλό μετά από ώρες ακινησίας από το να αποφύγω το πεντακάθαρο χωράφι που θα προσγειωθώ ασφαλέστερα για εκείνο με τη λιγότερη ταλαιπωρία. Οι τηλεπικοινωνίες είναι ακόμη σημαντικό να είναι επαρκείς εάν ταξιδεύετε. Αν δε προβλέψετε ότι πρόκειται να προσγειωθείτε, ενημερώστε στον ασύρματο από ψηλά όπου μπορεί ευκολότερα να σας ακούσουν.


Εξοπλισμός για το Cross Country

1.    Πρώτα-πρώτα, ένα φτερό το οποίο πετάτε στο 100%.Είναι προτιμότερο ένα 2άρι που εκμεταλλεύεστε στο έπακρο, παρά ένα 2-3 το οποίο μπορεί να σας χαλάει την ψυχολογία, να απασχολεί τη φαιά ουσία του εγκεφάλου σας και γενικά συνολικά σας καθυστερεί και σας απειλεί.
2.    Καλή γνώση της περιοχής, με χάρτη που έχετε διαβάσει και έχετε μαζί σας
·         Νερό οπωσδήποτε. Όσο και να περπατήσετε, μπορείτε να ζείτε μερικές μέρες χωρίς φαγητό, αλλά ελάχιστα μακριά θα πάτε χωρίς νερό.
3.    Μπαταρίες, φορτισμένο Vhf με κεραία μεγάλης εμβέλειας (5/8) δεύτερη μπαταρία, gps, και ένα κιτ επιβίωσης ή φαρμακείο δεν θα ήταν παράλογο αν δοκιμάζετε την τύχη σας συχνά να υπάρχουν μέσα στο σάκο σας.
4.    Ένα σχοινί για να σκαρφαλώσετε κάτω από ένα δέντρο δεν θα ήταν υπερβολικό
5.    Τέλος , το σημαντικότερο εργαλείο που χρειάζεστε στον εξοπλισμό σας λέγεται ΜΥΑΛΟ. Προετοιμαστείτε σωστά όσον αφορά τον εξοπλισμό, μελετήστε τον καιρό ώστε να είναι εξυπηρετικός, σχεδιάστε ένα πλάνο και τηρήστε το μέσα στην πτήση, έχετε καλή φυσική κατάσταση και ψυχολογία, προβλέψτε για οτιδήποτε μπορεί να συμβεί και ενημερώστε κάποιον πριν και μετά την πτήση σας. Μιλήστε με φίλους μοιραστείτε τη γνώση και την ιδέα σας για μια δύσκολη πτήση, και ακούστε τη γνώμη τους. Τηρήστε όλα τα παραπάνω είτε πάτε για τα πολλά είτε για τα λίγα χιλιόμετρα, και κάποια στιγμή που ο κατάλληλος άνθρωπος με τον κατάλληλο εξοπλισμό θα βρεθεί στο σωστό μέρος με το σωστό καιρό, όλα είναι πιθανά για να κάνετε την πτήση της ζωής σας.
Βαγγέλης Τσούκας
 -------------------------
 Πηγή: http://www.sky.gr/

Πληροφορίες για το που θα βρείτε το βιβλίο  
Cross Country - ΕYANGELOS TSOUKAS 
υπάρχουνν εδώ:

Νέο βιβλίο για το Cross Country από τον Βαγγέλη Τσούκα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Πείτε το εδώ..!: