γράφει ο Βαγγέλης Αρβανίτης
Το γιατί είναι ανήθικο το να πουλάμε σε κάποιον άσχετο, ένα Παραπέντε που έχουμε προς πώληση, το καταλαβαίνει όποιος έχει εκπαιδευτεί και έχει πετάξει κάμποσες φορές με παραπέντε. Δεν είναι κάτι που μπορείς να το μάθεις μόνος σου. Τελεία.
Η συμβολή ενός ή περισσότερων πολύ έμπειρων πιλότων - εκπαιδευτών είναι η μόνη που θα γύρει την ζυγαριά προς την απόλυτη ασφάλεια. Γιατί ο κίνδυνος είναι προβλέψιμος και διαχειρίσιμος αλλά μόνο γι΄αυτόν που τον γνωρίζει.
Γιατί ο έχων άγνοια του κινδύνου είναι καταδικασμένος χωρίς να το γνωρίζει να πάθει ένα σοβαρό ή μη -αυτό έγκειται καθαρά στην καλή του τύχη- ατύχημα. Γιατί αυτό που φαίνεται εύκολο θέλει ένα συγκεκριμένο τρόπο - διαδικασία για να λειτουργήσει σωστά. Και ο έχων άγνοια κινδύνου απλά δεν το γνωρίζει. Ούτε βέβαια θα μπορέσει να επιλέξει τον σωστό γι αυτόν εξοπλισμό.
Δεν υπάρχει τρόπος να μάθουμε με ασφάλεια Αλεξιπτωτο Πλαγιάς - ούτε βέβαια και κανένα άλλο αεράθλημα,- από το διαδίκτυο ή από βιβλία, γιατί απλά δεν μπορούμε να μεταφέρουμε εύκολα στην πράξη αυτά που διαβάζουμε ή που βλέπουμε χωρίς να χρειαστεί να πειραματιστούμε. Η διαδικασία του πειραματισμού είναι που μοιραία θα μας οδηγήσει στο ατύχημα.
Και ατύχημα στο Αλεξίπτωτο Πλαγιάς σπάνια σημαίνει ένα απλό γδάρσιμο ή ''στούμπηγμα'' στην πλαγιά. Τις περισσότερες φορές σημαίνει σπάσιμο, πολαπλά κατάγματα, μόνιμη αναπηρία και δυστυχώς θάνατος. Σας φαίνεται πολύ δύσκολο και μακρυνό? Σκεφθείτε το μία δεύτερη φορά.
Κι έτσι μοιραία περνάμε στην άλλη πλευρά του λόφου, τη δική μας. Αυτών που ασχολούμαστε ήδη με το άθλημα.
Το γιατί είναι ανήθικο το να πουλάμε ένα Παραπέντε που έχουμε προς πώληση σε κάποιον ο οποίος δεν εχει περάσει εκπαίδευση σε σχολή Αλεξιπτώτου Πλαγιάς είναι κάτι που κανονικά δεν θα έπρεπε να χρειάζεται εξήγησης.
Στην πραγματικότητα γνωρίζουμε πολύ καλά όλοι μας το τι πρόκειται να συμβεί: Ατύχημα.
Και όμως έχει γίνει κάμποσες φορές. Κάποιοι επιμένουν να το κάνουν.
Αυτός που θα το πάρει όμως θα θελήσει να το δοκιμάσει. Δεν το αγόρασε για άλλο λόγο. Απλώς βρήκε μπροστά του μία ''ευκαιρία'' και σκέφτηκε ''γιατί όχι''. Πιθανότατα θα τσακιστεί στην πρώτη του απόπειρα απογείωσης που θα επιχειρήσει.
Και μην μου πει κανείς ότι το έδωσα για επίγεια φουσκώματα (εκπαίδευση στο έδαφος) γιατί
- πρώτον αν κάποιος δεν γνωρίζει τα βασικά δεν μπορεί ούτε αυτά να κάνει,
- δεύτερον και να τα κάνει θα τα μάθει όλα λάθος ή με το λάθος τρόπο, που σημαίνει ότι το ατύχημα θα έρθει απλώς σε δεύτερο χρόνο και
- τρίτο και σημαντικότερο -οι παλιοί το γνωρίζουν σίγουρα- οι θάνατοι από Παραπέντε κατά τη διάρκεια επίγειων ''φουσκωμάτων'' παγκοσμίως ανέρχονται σε ένα καθόλου ευκαταφρόνητο αριθμό κάθε χρόνο.
Η αποκόμιση κέρδους από έναν εξοπλισμό που σε κανονικές συνθήκες δεν πιάνει μία στην επίσημη αγορά μεταχειρισμένων της κοινότητας του Αλεξιπτώτου Πλαγιάς. Πουλώντας έναν παλιό εξοπλισμό σε κάποιον άσχετο που δεν είναι σε θέση να καταλαβει το τί σημαίνει φθορά, από πού προέρχεται και πως αυτή πιστοποιείται.
Αλεξίπτωτα περασμένων δεκαετιών, αλεξίπτωτα πιο καινούργια αλλά με απίστευτες ώρες πτήσης στα σχοινάκια και στο πανί τους, αλεξίπτωτα που έχουν πέσει στη θάλασσα και δεν έχουν συντηρηθεί σωστά, αλεξίπτωτα που έχουν πιστοποιηθεί ως μη πλόιμα πλέον από την μέτρηση της επίσημης αντιπροσωπείας. Ακόμα και αλεξίπτωτα του κουτιού αλλά παλιά που δεν έχουν ούτε μία ώρα πτήσης κι έχουν μείνει για πέντε και για δέκα χρόνια στο σάκο τους μπορεί να είναι επικίνδυνα.
Και για να εξηγήσουμε. Τα σχοινάκια μαζεύουν έτσι κι αλλιώς με την πάροδο των ετών, ο κάθε κατασκευαστής συνιστά μέτρηση κάθε μερικά χρόνια έως και προληπτική αλλαγή στα σχοινάκια για κάποια μοντέλα σε ορισμένο αριθμό ωρών πτήσης.
Αυτό δεν μπορεί να το γνωρίζει ο κάθε αδαής. Όμως αν αλλάξει η γεωμετρία στα σχοινάκια αλλάζει και η γεωμετρία σε ολόκληρη την πτέρυγα, καθιστώντας την σαφώς εκτός προδιαγραφών και εννοείται επικίνδυνη.
που φθείρεται συνεχώς με τα επίγεια φουσκώματα και με το άνοιξε - κλείσε σε απογειώσεις και προσγειώσεις, ενώ και η ακτινοβολία του ήλιου -ειδικά σε χώρες σαν τη δική μας- το επηρεάζει επίσης. Όμως ο αδαής δεν το γνωρίζει ούτε αυτό, ειδικά αν ο πωλητής κρύψει τον αληθινό αριθμό ωρών πτήσεως τότε είναι αδύνατον να αντιληφθεί ότι πιθανόν να υπάρχει πρόβλημα. Ούτε εμείς οι ίδιοι μπορούμε να το αντιληφθούμε αυτό πολλές φορές και η ακριβής μέτρηση του υφάσματος γίνεται μόνο με το ειδικό μηχάνημα με το οποίο γίνεται το porosity test στις επίσημες αντιπροσωπείες.
Και η λύση ποιά είναι?
Μην το πουλάτε σε αδαείς ακόμα και αν επιμένουν να το αγοράσουν. Δεν είναι ηθικό.
Αν θέλετε να πουλήσετε ένα αλεξίπτωτο παλιό και κυρίως κάποιο που δεν είναι πλόιμο, απλώς δώστε το σε κάποιον που ήδη πετάει και θα επιθυμούσε ένα δεύτερο για να μην φθείρει το ΄΄καλό '' του στα επίγεια φουσκώματα. Είναι μία πρακτική που την κάνουν πάρα πολλοί φίλοι. Δεν πιάνει πολλά σε τιμή αλλά δεν ρισκάρεις μία ανθρώπινη ζωή.
Οι αγγελίες για την πώληση μεταχειρισμένου εξοπλισμού μέσω ίντερνετ μπαίνουν -δωρεάν- στο φόρουμ της κοινότητάς μας του Αλεξιπτώτου Πλαγιάς που είναι αυτό: www.sky.gr
Πέραν αυτού και των επίσημων αντιπροσωπειών δεν έχουν λόγο ύπαρξης πουθενά αλλού.
Και εσείς: Μην αγοράζετε εξοπλισμό Αλεξιπτώτου Πλαγιάς χωρίς να έχετε παρακολουθήσει τα ανάλογα μαθήματα. Η κάθε σχολή παραχωρεί στους μαθητές της και τον ανάλογο εξοπλισμό για πτήση.
Ο εξοπλισμός πρέπει να είναι στο μέγεθός του σώματός μας (Small, Medium, Large, XL) και ταυτόχρονα ανταποκρίνεται και στο εύρος του συνολικού μας βάρους, πιλότος και εξοπλισμός, ώστε να είμαστε εντός προδιαγραφών. Και φυσικά μιλάμε για εκπαιδευτικό εξοπλισμό, αλεξίπτωτα που θα μπορέσουν να μας συγχωρέσουν τα όποια μικρά ή μεγάλα λάθη όλοι μας κάνουμε στην αρχή.
Από εκεί και πέρα ο εκάστοτε εκπαιδευτής μας μας συμβουλεύει και μας καθοδηγεί ώστε να επιλέξουμε για αγορά τον καινούργιο εξοπλισμό που μας ταιριάζει και αν πρόκειται για μεταχειρισμένο εξοπλισμό θα τον εγκρίνει εκείνος για εμάς, παίρνοντας και την ανάλογη ηθική ευθύνη, ή θα τον απορρίψει. Τουλάχιστον την πρώτη φορά μέχρι να έχουμε τις γνώσεις να αποφασίσουμε μόνοι μας για τον εαυτό μας.
Αν θέλετε να μας ρωτήσετε για την κοντινότερη στην περιοχή σας Λέσχη ή Σχολή εκπαίδευσης μην διστάσετε (drflight2000@yahoo.gr).
Αντί επιλόγου:
Και ενώ χαιρόμαστε να δίνουμε πληροφορίες για εκπαίδευση (το που είναι το πιο κοντά και το πως - όπως και για διθέσιες πτήσεις που μας ζητάνε πολλοί να τους κατευθύνουμε) μας πλησιάζουν και φίλοι που ήδη έχουν αγοράσει εξοπλισμό και ψάχνονται. Κάποιοι έχουν πάθει ήδη ατύχημα. Κάποιοι άλλοι είναι ένα βήμα πριν.
Είναι πράγματα πολύ απλά όλα αυτά για όσους γνωρίζουν, αλλά πολύ σημαντικά για όσους έχουν άγνοια κινδύνου. Και το ξαναεξηγώ κάθε τόσο σε φίλους που έρχονται σε επαφή. Και αισθάνομαι ότι πρέπει να το κάνω γιατί μερικές φορές η κατάσταση κρέμεται από μία μικρή κλωστή.
Δεν πειράζει αν είστε μακρυά από οργανωμένη Λέσχη ή σχολή. Αν το αγαπάτε αφιερώστε λίγο χρόνο να μάθετε να πετάτε με ασφάλεια. Αν δεν είστε σίγουροι ότι ενδιαφέρεστε ζητήστε να κάνετε μία διθέσια πτήση. Αλλιώς αφήστε το!
Το ατύχημα, η αναπηρία, ο ίδιος ο θάνατος, δεν αξίζει ούτε καν σαν μία ελάχιστη εκατομυριοστή πιθανότητα. Πόσο μάλλον όταν μπορεί να γίνει αλλιώς.Το Παραπέντε αξίζει γιατί μας δίνει χαρά και είναι μέρος μόνο της ζωής μας, και όχι η ζωή μας μέρος του Παραπέντε.
ΥΓ.: Το βιντεάκι που ακολουθεί με τους φίλους που αγόρασαν ένα αλεξίπτωτο από το eBay είναι ένα από τα ''μνημεία'' που μπορούμε να βρούμε στο ίντερνετ. Μετρήστε πόσες φορές θα κοντέψουν να τσακιστούν!
Amateur Paragliding
My friends bought a paraglider from eBay, the instructions were in French, so we only had a vague idea of how to fly it.This video is from June 2004, where we spent the day trying to get it to fly, with mixed results.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Πείτε το εδώ..!: