Όπως έχουμε ξαναπεί και σε παλιότερη ανάρτηση μας, το έργο που κάνει η Επιτροπή Διερεύνησης Ατυχημάτων (ΕΔΑΑΠ) είναι πάρα πολύ σημαντικό και θα έλεγα και πως σαν δουλειά είναι εξαιρετικό.
Η ανάγκη άλλωστε είχε προκύψει και προυπήρχε σαν απαίτηση στο χώρο μας και από πιο παλιά και τώρα πια είναι ευχής έργον που το πόρισμα του κάθε σοβαρού ατυχήματος - δυστυχήματος βρίσκεται αναρτημένο σε μορφή pdf στην σελίδα της ΕΔΑΑΠ.
Δεν χρειάζεται καν να το πω ότι τα πορίσματα βρίσκονται εκεί όχι για κάποιους άλλους άγνωστους σε εμάς ανθρώπους, αλλά για εμάς τους ίδιους. Δεν αφορούν τους εμπλεκόμενους, μας αφορούν και απευθύνονται σε όλους μας. Δεν κινητοποιούν κάποια διαδικασία ευθυνών για κανέναν.
Αναρτούνται εκεί, χωρίς να αναφέρουν ονόματα, για να μάθουμε χωρίς να χρειαστεί να επαναλάβουμε τα ίδια λάθη που έχουν κάνει κι άλλοι πριν από εμάς. Για να βελτιώσουμε τις διαδικασίες αλλά και για να εμπεδώσουμε μέσα στο μυαλό μας πρώτα από όλα και αμέσως μετά στους γύρω από εμάς συνιπτάμενους φίλους μας μία φιλοσοφία ασφάλειας που μόνο αν διέπει την κάθε μας μικρή ή μεγαλύτερη πτήση, τότε μόνο μπορούμε να παρέχουμε στον εαυτό μας αλλά και στους δικούς μας ανθρώπους που μας περιμένουν πίσω, ένα καθόλα απόδεκτό επίπεδο ασφάλειας.
Σε όλα αυτά τα σωστά που αναφέρουν τα πορίσματα της ΕΔΑΑΠ αν μου επιτρέπεται θα ήθελα να προσθέσω το εξής.. η ψυχολογία είναι που παίζει πάρα πολύ σημαντικό ρόλο. Στα αεροπορικά ατυχήματα συνήθως ερευνάται αν οι εμπλεκόμενοι χειριστές ήταν ξεκούραστοι, αν είχαν κοιμηθεί καλά - αρκετές ώρες το προηγούμενο βράδυ.
Σε κάποιες περιπτώσεις όμως εξετάζεται στο βαθμό που είναι δυνατό και η καλή ή κακή ψυχολογική κατάσταση του εμπλεκόμενου χειριστή. Και σκέφτομαι πως αν παίζει τόσο σοβαρό ρόλο μέσα στο κόκπιτ ενός σύγχρονου αεροσκάφους με τις εκατοντάδες αυτοματοποιήσεις, πόσο πολύ σημαντικός είναι αυτός ο ψυχολογικός παράγοντας σε ένα Αλεξίπτωτο Πλαγιάς που ο πιλότος του θα πρέπει να κάνει με χειρουργική ακρίβεια κινήσεις πχ επαναφοράς της πτέρυγας του μετά από ένα μεγάλο κλείσιμο, πόσο μάλλον όταν αυτό θα γίνει δίπλα στην πλαγιά.
Δεν είναι μια κατάσταση σπάνια αυτή που περιγράφω και οι περισσότεροι εμπλεκόμενοι με το άθλημα την έχουμε ζήσει αρκετές φορές. Αυτό που θέλω να πω όμως είναι ότι πιθανότατα αλλιώς θα αντιδράσει ένας πιλότος που είναι ξεκούραστος και με καλή - θετική ψυχολογική κατάσταση και διάθεση και αλλιώς ο ίδιος πιλότος σε κάποια άλλη ημέρα με κακή έως άθλια ψυχολογική ή συναισθηματική κατάσταση από την κούραση ή από τα καθημερινά μικρά και μεγάλα προβλήματα της προσωπικής ή της επαγγελματικής μας ζωής.
Είναι αυτό που έχουμε ξαναπεί, δεν είμαστε στην ίδια ψυχολογική κατάσταση κάθε ημέρα, αν δεν νιώθουμε σίγουροι για τον εαυτό μας, δεν χάλασε ο κόσμος, το βουνό σίγουρα θα παραμείνει εκεί, ας μην πετάξουμε.
Προχωράω στα δύο πορίσματα που έχουν δημοσιευτεί πριν λίγες ημέρες από την ΕΔΑΑΠ και αφορούν δύο μόνο από τα πάρα πολλά δυστυχώς ατυχήματα - δυστυχήματα που συνέβησαν το 2010 (3 θανατηφόρα δυστυχήματα συνολικά μέσα στο 2010) και τα οποία μπορείτε να τα διαβάσετε από την ιστοσελίδα της ΕΔΑΑΠ κλικάροντας επάνω στους συνδέσμους που ακολουθούν.
Να επισημάνω βέβαια και την παρακάτω παράγραφο που προέρχεται από τον πρώτο σύνδεσμο (ατύχημα Εμπεσσού) και να πω ότι σε μια τόσο κακή χρονιά - μακράν η χειρότερη όλων ίσως των εποχών - όπως η περυσινή, μου κάνει εντύπωση το πως η ΕΔΑΑΠ έχει μια τόσο καλή εικόνα για εμάς. Τους ευχαριστούμε, κι ελπίζω πραγματικά την αεροπορική παιδεία να την κάνουμε πράξη.
Απόσπασμα από το 2.3 Η έρευνα και διάσωση:
''..... Με περισσότερους των πεντακοσίων χειριστών αλεξίπτωτων πλαγιάς στην Ελλάδα και αρκετές δεκάδες χιλιάδες πτήσεις κάθε χρόνο με τις συσκευές αυτές, είναι φυσικό να συμβαίνουν και ατυχήματα. (Ο αριθμός των ατυχημάτων στη χώρα μας παραμένει σε πολύ χαμηλό επίπεδο. Το γεγονός αυτό ίσως οφείλεται στη σωστή εκπαίδευση,την τακτική συντήρηση των υλικών, και κυρίως τη σωστή αεροπορική παιδεία που έως σήμερα χαρακτηρίζει το χώρο). ......''
Κλικ για τα πορίσματα (πηγή ΕΔΑΑΠ):
"Οι δυνάμεις της ΕΜΑΚ μη διαθέτοντας φωτοβολίδα ή καπνογόνο για την επισήμανση της θέσης τους και αφού το ελικόπτερο συνέχιζε να υπερίπταται στην ευρύτερη περιοχή, προχώρησαν στη δημιουργία οπτικού σινιάλου
ΑπάντησηΔιαγραφήμε καπνό βάζοντας φωτιά σε παρακείμενο θάμνο. Η έλευση και αιώρηση όμως του ελικοπτέρου επάνω από το σημείο προκάλεσε το δυνάμωμα της φλόγας. Αποτέλεσμα αυτού ήταν η δημιουργία σπινθήρων και καπνού που προκάλεσαν μικροεγκαύματα και δυσχέρεια αναπνοής στον τραυματία χειριστή."
Τι μαθαίνει κανείς!!
Ότι και να πει κανείς θα είναι λίγο... ας βγάλουμε τα συμπεράσματά μας κι εμείς σαν διοργανωτές και ας κάνουμε εκείνες τις μικρές αλλά σημαντικές κινήσεις που θα βελτιώσουν την ασφάλειά μας.
ΑπάντησηΔιαγραφή