Ετοιμοπόλεμο ΤΑ-7C της 336 Μοίρας με βλήμα αέρος-αέρος ΑΙΜ-9 Sidewinder και περιλήπτη βομβιδίων CBU-52/B © Ιωάννης Λέκκας |
Νωρίς το πρωΐ, κάπου στην δυτική Ελλάδα. Ο κόσμος πηγαίνει στις δουλειές του κι εσύ φυσικά δεν αποτελείς εξαίρεση. Ακούγοντας στο ράδιο τις ειδήσεις να μιλάνε για την ανικανότητα των πολιτικών να σχηματισουν κυβέρνηση, περνάς την πύλη του αεροδρομίου και κατευθύνεσαι στο κτήριο της Μοίρας. Καλημερίζεις τους συναδέλφους σου, παραγγέλνεις έναν καφέ βιαστικά στην καντίνα και μπαίνεις στο γραφείο εκπαίδευσης για να επιβεβαιώσεις το πρόγραμμα της ημέρας. Είσαι προγραμματισμένος για το πρώτο κύμα σε εκπαιδευτική πτήση αξιολόγησης χειριστή.
Ο ΑΕ (Αξιωματικός Επιχειρήσεων, ο Υδκτης δηλαδή) πανταχού παρών να συντονίζει το πρόγραμμα, με χειριστές και τεχνικούς, να λαμβάνει αναφορές για τα αεροπλάνα και την κατάστασή τους, να σκέφτεται δεκάδες πράγματα ταυτόχρονα, να συντονίζει όλο το προσωπικό, από τους στρατεύσιμους οδηγούς μέχρι το ποιός ίσως να κοιμήθηκε αργά την προηγούμενη νύχτα.
Ενημερώνεται από τον Αρχιμηχανικό για την βραδυνή βάρδια των τεχνικών που ξενύχτησαν άλλη μια φορά στο υπόστεγο για να είναι τα αεροπλάνα έτοιμοπόλεμα με το πρώτο φως στην γραμμή πτήσεων. Δεκάδες λεπτομέρειες που πρέπει να αξιολογήσει ταυτόχρονα, να τις βάλει σε σειρά και να φροντίσει ώστε το πρόγραμμα να κυλήσει όπως ακριβώς είχε ετοιμαστεί την προηγούμενη μέρα: στην εντέλεια χωρίς καμμία καθυστέρηση.
Καπού ανάμεσα στα νεανικά πρόσωπα με τις φόρμες πτήσεων στην καντίνα συναντάς τον υπό αξιολόγηση χειριστή. Νέος, χαρούμενος που έχει φτάσει στο τελευταίο σκαλοπάτι προ της αξιολόγησης, μιας συνεχούς προσπάθείας από τότε πού ξύπνησε ο ιός του αεροπόρου μέσα του. Χιλίαδες ώρες στο αέρα εσύ, λίγες εκατοντάδες αυτός. Πρόθυμος αλλά και σίγουρος με δύο τρείς κουβέντες ξέρεις ότι η πτήση μάλλον θα κυλήσει ομαλά..εκτός και έαν τύχει κάτι!
Πας στο SOR (Squadron Operation Room/Θάλαμος Επιχειρήσεων της Μοίρας, σε ενισχυμένο καταφύγιο) για την προ πτήσεως ενημέρωση (briefing) σε θέματα καιρού, γενικής κατάστασης καθώς και το δελτίο πληροφοριών της ημέρας, το οποίο τον τελευταίο καιρό είναι πολύ πλούσιο μιας και οι απέναντι βρίσκονται εδώ κι ένα μήνα σε συνεχείς ασκήσεις, με πολύ κόσμο έξω από τις μονάδες σε μια περίοδο πολιτικής αστάθειας για την χώρα μας.
Κατευθύνεσαι τώρα στο γραφείο για το briefing του σχηματισμού σου. Πάνω από τους χάρτες η σχεδιάση είναι κάτι παραπάνω από σχολαστική. Οι συνάδελφοί σου και τα αεροπλάνα που σου έχει εμπιστευτεί η Πατριδα, πρέπει όχι μόνο να εκτελέσουν στο μέγιστο των δυνατοτήτων τους την αποστολή τους, αλλά να το κάνουν με απόλυτη ασφάλεια. Απόλυτη. Καμμία λεπτομέρεια δεν πρέπει να διαφύγει της προσοχής, να καταγραφεί και να σχεδιαστεί τρόπος αντιμετώπισης κάθε ενδεχομένου. Από τον καιρό και τα εναλλακτικά αεροδρόμια, μέχρι το που υπάρχουν καλώδια υψηλής τάσης και περάσματα αποδημητικών πουλιών. Η πτήση σχεδιάζεται σχολαστικά σε κάθε της λεπτομέρεια κι ελέγχεται ξανά και ξανά μέχρι να έχουν καλυφθεί τα πάντα.Οκ παιδιά; Και Όπως είπαμε: προσοχή στο egress (την επιστροφή στην βάση) εκεί που παρά την κούραση δεν πρέπει να υπάρχει χαλαρότητα!
Προχωράς προς το δωμάτιο των σωστικών για να φορέσεις τον εξοπλισμό διάσωσης, την φόρμα anti-g, να πάρεις την τσάντα με την μάσκα και την κάσκα σου και να κατευθυνθείς στο βανάκι που θα σε πάει πρώτα να υπογράψεις την παραλαβή του αεροπλάνου και μετά στο καταφύγιο που σε περιμένει μαζί με τους τεχνικούς για τον προ πτήσεως οπτικό έλεγχο, και σκαρφαλώνεις στο κόκπιτ.΄Χειριστές και τεχνικοί σαν καλοκουρδισμένο ρολόϊ, σε μια ρουτίνα που δεν σ αφήνει να εφυσηχάζεις ούτε δέκατα του δευτερολέπτου. Τα checklists βγαίνουν από τις τσέπες και η διαδικασία κρατά αρκετά λεπτά μέχρι να ολοκληρωθεί. Την ίδια ώρα οι τεχνικοί προχωρούν κι εκείνοι στους ελέγχους, αποσυνδέουν την γεννήτρια πεπιεσμένου αέρα, απασφαλίζουν τα συστήματα, βγάζουν τα προειδοποητικά, βιδώνουν τις θυρίδες και με τις κατάλληλες κινήσεις των χεριών σε ενημερώνουν ότι μπορείς να ξεκινήσεις την τροχοδρόμηση. "Τσιμπάς" λίγο τη μανέτα μπροστά και τα ρουθούνια σου πιά δεν γεύονται τις μυρωδίες της άνοιξης αλλά της καμένης κηροζίνης από τα προπορευόμενα αεροπλάνα.
Φωτογραφία Ιωάννης Λέκκας http://www.eagleaviation.gr/ |
Πηγαίνεις στο last chance (στην άκρη του διαδρόμου πριν να μπεις σε
αυτόν για την απογείωση), επικοινωνώντας με τον πύργο. Εκεί οι τεχνικοί
ολοκληρώνουν τον έλεγχο, υψώνουν με τα χέρια τους τις αφαιρούμενες
κόκκινες ταινίες ενώ κι εσύ εκτελείς τους δικούς σου τελευταίους
ελέγχους, διασταυρωτικός έλεγχος πηδαλίων, πυξίδα, κοιτώντας τα όργανά
σου. Ο μικρός μπροστά διαβάζει το checklist και ενώ είσαι έτοιμος για απογείωση, ο πύργος ακούγεται στην συχνότητα: "Tiger blue, παραμένεις στην θέση σου".
Ενώ προσπαθείς να καταλάβεις τι έχει γίνει κι ελέγχεις πάλι τα όργανα
ενώ οι τεχνικοί αναφέρουν με τα σήματα χειρός ότι όλα είναι εντάξει, με
την άκρη του ματιού σου βλέπεις τα δύο οπλισμένα αεροπλάνα ετοιμότητας
(readiness) να τροχοδρομούν βιαστικά έξω από τα καταφύγιά τους. Σε
λιγότερο από δύο λεπτά σ' έχουν προσπεράσει και παίρνουν γραμμή στον
διάδρομο για άμεση απογείωση. Ασυνήθιστο αλλά η προσοχή σου είναι όλη
στραμμένη στο αεροπλάνο σου και τον σχηματισμό σου. Δεν υπάρχει χρόνος
και διάθεση για άλλες σκέψεις. Οι υπόλογοι αφαιρούν τους πύρρους
ασφαλείας από τα όπλα ενώ ο πύργος σε πληροφορεί ότι ακυρώνεται η
προγραματισμένη αποστολή σου, "Tiger
blue, αλλαγή σχεδίου πτήσης θα πάρεις πορεία ανατολική αρχικά 0-9-0,
καθώς και νέες εντολές εν πτήση σε επαφή με τον Κρόνο"
Όσο για την πτήση αξιολόγησης, δεν υπάρχει καλύτερη και πιο ρεαλιστική πτήση για να αξιολογήσεις κάποιο νεαρό αεροπόρo: Train the way you 'll fight...
Η προαναφερόμενη πτήση έλαβε χώρα ένα ανοιξιάτικο πρωϊνό. Κάθε ομοιότητα με πρόσωπα και πράγματα είναι συμπτωματική.
-----------------------------------
Πηγή: Εν Κρυπτώ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Πείτε το εδώ..!: