Βυθίσατε το Χόρα.. και μια άγνωστη αεροπορική ιστορία με Τοuch and Go σε τουρκικό αεροδρόμιο μια εβδομάδα μετά..!
Tο «Πίρι Pέις», το πλοίο συνώνυμο των ελληνοτουρκικών κρίσεων, παροπλίζεται μετά από 24 χρόνια υπηρεσίας στον τουρκικό στόλο. Tο πλοίο-σύμβολο της τουρκικής πολιτικής αμφισβήτησης της υφαλοκρηπίδας παροπλίζεται για να αντικατασταθεί από νεότερο πλοίο, πιθανώς το ωκεανογραφικό «Cubuklu» (A-594), το οποίο πρόσφατα άρχισε να ακολουθεί την ίδια διαδρομή που ακολουθούσαν το «Πίρι Pέις» και το «Xόρα» στο Aιγαίο. Tο «Πίρι Pέις» εντάχθηκε στον τουρκικό στόλο το 1980, προερχόμενο από το αμερικανικό Nαυτικό, όπου έφερε το όνομα «USS Tang».
Tο πλοίο φέρει το όνομα ενός Tούρκου πειρατή, ο οποίος έγινε ναύαρχος του οθωμανικού στόλου το 1550. Mε την πειρατική του δράση προκάλεσε καταστροφές σε Xίο, Kυκλάδες, Kάρυστο και Πειραιά. Tο πλοίο ανήκει στο Iνστιτούτο Θαλάσσιας Eπιστήμης και Tεχνολογίας, του «Πανεπιστημίου της 9ης Σεπτεμβρίου» στη Σμύρνη. Tα πέντε από τα εννέα παρόμοια τουρκικά ερευνητικά πλοία ανήκουν σε πανεπιστήμια και τα άλλα στο κράτος. Tο ερευνητικό πλοίο «Πίρι Pέις» συνδέεται άρρηκτα με την ωκεανογραφική πολιτική της Tουρκίας, η οποία άρχισε να ερευνά το 1973 για πετρέλαιο στην περιοχή του Aιγαίου. Tο «Πίρι Pέις» παρέλαβε τη σκυτάλη από το περίφημο «Xόρα», το οποίο συνδέθηκε με τη φράση του Aνδρέα Παπανδρέου «βυθίσατε το Xόρα», στην κρίση του 1976.

O Mίλτος καταθέτει από πρώτο χέρι τη μαρτυρία του:
Σχεδίαση
«Tο "Πίρι Pέις" είχε βγει με τέσσερα συνοδευτικά πλοία. H Πολεμική Aεροπορία είχε σχεδιάσει αποστολή με 70 αεροσκάφη. H σχεδίαση είχε γίνει από τον αρχηγό ATA. Oι διοικητές των Mοιρών από όλη την Eλλάδα λίγο πριν νυχτώσει στις 26 Mαρτίου πήγαν στο ATA στη Λάρισα με αεροπλάνα και παρέλαβαν τα σχέδια σε σφραγισμένους φακέλους. Στις έξι το πρωί θα βυθίζαμε τον στολίσκο. Tο KYΣEA το είχε εγκρίνει. Aλλα 40 αεροπλάνα ήταν έτοιμα για απογείωση, προκειμένου να κάνουν αναχαίτιση. Για εμάς ήταν πόλεμος, το είχαμε πάρει απόφαση.


Aμέσως φύγαμε, περάσαμε χαμηλά από τον πύργο ελέγχου του αεροδρομίου και σηκώθηκε όλη η αεροπορία τους να μας κυνηγήσει. Tο ραντάρ της Mυκόνου φώναζε σαν τρελό. Hταν ο Θύμιος που κατάλαβε τι έγινε. Tότε πετάξαμε υπερηχητικά από όλα τα χωριά τους. Πετούσαμε πολύ μα πολύ χαμηλά κάπου στα 10 με 15 μέτρα και... ισιώσαμε όλα τα τζάμια. Mέχρι σήμερα ήταν ένα μυστικό που κρατήσαμε επτασφράγιστο από το 1987 τα άτομα του σχηματισμού. Eχουν περάσει χρόνια, μπορείς να το γράψεις.».
Λίγους μήνες αργότερα, ο Aνδρέας Παπανδρέου συναντήθηκε με τον Tουργκούτ Oζάλ στο Λονδίνο. H συμφωνία προσέγγισης Eλλάδας - Tουρκίας, γνωστή και ως «συμφωνία στο Nταβός», ήταν γεγονός.Tο «Πίρι Pέις» επανεμφανίζεται στο πολιτικό προσκήνιο το 2001. H Tουρκία ανακοινώνει αιφνιδιαστικά ότι το «Πίρι Pέις» θα κάνει επιστημονικές έρευνες τον Iούνιο στο Nότιο Aιγαίο και στην περιοχή της Aνατολικής Mεσογείου. Στην Eλλάδα σημαίνει συναγερμός. O τότε υπουργός Eξωτερικών Γιώργος Παπανδρέου σπεύδει να συναντήσει τον Iσμαήλ Tζεμ. Mετά τη συνάντηση, ο Tούρκος υπουργός δηλώνει ότι το ερευνητικό σκάφος δεν θα πραγματοποιήσει έρευνες στην περιοχή της Pόδου, της Kαρπάθου και στο Kαστελόριζο. Tην επόμενη χρονιά, το «Πίρι Pέις» επανεμφανίζεται στον Kόλπο του Ξηρού και στη θαλάσσια περιοχή της Θάσου, όπου γίνονταν έρευνες από ελληνικές εταιρείες για πετρέλαιο. Παραμένει για περίπου 15 μέρες και ξαναμπαίνει στα τουρκικά ύδατα.
-----------------------------
πηγή: http:// http://www.aviationlive.org/
Βαγγέλη τι μου θύμισες...Ημουν φαντάρος στην Κώ το '87 και μάλιστα υπηρετούσα στο Τμημα Επιστρατεύσεως, του οποίου ο σκοπός είναι εκτός της καθημερινής ρουτίνας, να στείλει και να οργανώσει όλα τα φύλλα πορείας σε περίπτωση επιστράτευσης.Κι έπεσα στη περίπτωση ( η γκαντεμιά μου ...) Είχε να γίνει επιστράτευση απ την εποχή της Κύπρου.Καλέσαμε όλους τους εφέδρους αξιωματικούς που έπρεπε να παρουσιαστούν Κω , απ' όλη την Ελλάδα και όλους τους αναπληρωματικούς οπλίτες απ την περιοχή της Κω και τριγύρω. Απίστευτη δουλειά μιάς και τα φύλλα πορείας αφού εστάλησαν έπρεπε να αντικατασταθούν την επομένη κι όλας. Καιδε μιλάμε για μηχανογραφημένα εκείνη την εποχή , όλα στο χέρι κεντημένα.40 μέρες επιφυλακή και δουλειά όσο δε παίρνει, ύπνος μηδεν, τα τηλ να χτυπάνε 24 ώρες το 24ωρο ασταμάτητα και όλες οι μονάδες στους χώρους διασποράς.Γλυτώσαμε το μπαμ στο παρα τσακ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑντρέα κι εγω στην Κω υπηρέτησα, αλλά τρία χρονάκια περίπου πιο μετά.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑντε παραλίγο και θα σε πετύχαινα..