Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Τελευταίες 5 Αναρτήσεις Paragliding And Aviation

Παρασκευή, 13 Μαρτίου 2009

Διαχείριση ρίσκου στο Αλεξίπτωτο πλαγιάς


Αποφυγή ατυχήματος..

Είναι γεγονός ότι τα περισσότερα ατυχήματα στο αλεξίπτωτο πλαγιάς μπορούν εύκολα να αποδοθούν κάτω από το γενικότερο αίτιο που συμπυκνώνεται συνήθως στον όρο ''σφάλμα πιλότου''.
Περιέργως αυτός ό όρος μας κάνει πολλές φορές να αισθανόμαστε ''καλύτερα'' σκεπτόμενοι ότι ''εγώ αποκλείεται να κάνω αυτό το ίδιο λάθος - σε καμία περίπτωση''.
Αλλά αφού αθροίσουμε πολλές φορές την αλληλουχία λαθών που οδηγεί σε ένα ατύχημα και την επεξεργαστούμε μέσα στο μυαλό μας χρειάζεται να γίνουμε πιο ειλικρινείς με τους εαυτούς μας.

Η πραγματικότητα είναι ότι όλοι κάνουμε λάθη, συνεχώς. Γι αυτό μάλλον δεν είναι δίκαιο και δόκιμο να λέμε ότι ''αυτός είχε ένα ατύχημα γιατί έκανε ένα λάθος''. Το μεγαλύτερο λάθος είναι να λέμε ότι δεν κάνουμε λάθη. Όλοι κάνουμε.
Δεν υπάρχει νομίζω κατηγοριοποίηση στο ρίσκο που παίρνουμε όταν πετάμε - κυρίως γιατί όλα άπτονται και βρίσκονται σε άμεση συνάρτηση με την - πτητική και όχι μόνο - συμπεριφορά του καθενός από εμάς.
Ο πιο σημαντικός παράγοντας είναι ότι το ρίσκο ατυχήματος που παίρνουμε μπορεί να μειωθεί στα ελάχιστα δυνατά επίπεδα με βάση τη δική μας στάση απέναντι στο άθλημα. Ο μεγαλύτερος κίνδυνος στο αλεξίπτωτο πλαγιάς είναι ο πιλότος.

Τί μπορούμε να κάνουμε για να μειώσουμε το ρίσκο:

  • Πρώτα να αποδεχτούμε ότι υπάρχει κίνδυνος. Να μην το αρνηθούμε.
  • Να ενημερωνόμαστε διαρκώς για όλους τους τύπους των ατυχημάτων που πέφτουν στην αντίληψή μας, να αναλύουμε τα αίτια και να βρίσκουμε προληπτικά κυρίως τις λύσεις ακολουθώντας στάνταρ διαδικασίες ασφαλείας.
  • Να ακούμε τους παλιούς πιλότους. Όταν πετάμε σε ξένη και άγνωστη περιοχή να συμβουλευόμαστε και τους τοπικούς πιλότους.
  • Να μην πετάμε μόνοι. Η απάντηση στο αν το άθλημα είναι ατομικό ή ομαδικό εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από εμάς. Όταν όμως ένας νέος ή ακόμα και μέσος πιλότος πετάει μαζί με μια λέσχη - ομάδα - παρέα - σχολή και υπάρχει κάποιος ή κάποιοι που μπορεί αποδεδειγμένα να εμπιστευθεί την κρίση τους, τότε το ρίσκο σαφώς μειώνεται.
  • Να γνωρίζουμε και να αποδεχόμαστε τα όριά μας. Να ρωτάμε συχνά τον εαυτό μας ''τί είδους πιλότος είμαι''. Σταδιακά με το πέρασμα των χρόνων και την εμπειρία που αποκτάται η απάντηση θα αλλάζει σιγά σιγά. Μέχρι να φτάσουμε το επίπεδο που θέλουμε να κατακτήσουμε.
  • Να ρωτάμε τον εαυτό μας για μια σειρά συμβάντων που μπορεί να μας συμβούν και να τα παίρνουμε ως πιθανή προειδοποίηση για επερχόμενο ατύχημα. Γιατί για παράδειγμα κάνω συνέχεια ακυρώσεις στην απογείωση, έχασα το σωστό χωράφι για την προσγείωση και πήγα στο επόμενο, προσγειώθηκα στο μοναδικό δέντρο ή πουρνάρι, ξέχασα το κράνος ή κάτι άλλο από τον εξοπλισμό μου στην απογείωση, δεν ''κούμπωσα'' την επιτάχυνση, παραλίγο να τρακάρω στον αέρα με τον τάδε, δεν κλείδωσε σωστά το καραμπίνερ, κλπ.
  • Να ακούμε ότι μας λένε οι αισθήσεις μας. Αν αμφιβάλουμε για εμάς ή για τον καιρό ας μην πετάξουμε. Δεν είμαστε στην ίδια συναισθηματική κατάσταση κάθε ημέρα. Να μην αλλάζουμε εύκολα τις αποφάσεις μας.
  • Να χρησιμοποιούμε σωστό εξοπλισμό και να τον ελέγχουμε κάθε τόσο.
  • Να γνωρίζουμε την πτέρυγα που πετάμε και τις αντιδράσεις της. Το πολύ ground handling μας δίνει ασφάλεια στην πτήση και κυρίως στην διαδικασία απογείωσης - ακόμα και σε πολύ απαιτητικούς καιρούς και χώρους απογείωσης. Το SIV δεν μπορεί παρά να είναι πλεονέκτημα.
  • Να ξέρουμε να διαβάζουμε τα σημάδια του καιρού. Τυχόν ενημέρωση για προγνώσεις αύξησης της έντασης του ανέμου ή την πιθανότητα καταιγίδων μπορεί να είναι πολύτιμη.
Πρέπει να έχουμε πάντα υπόψιν μας ότι το σύνδρομο του ''intermediate pilot'' (ας το πούμε ''μέσου πιλότου'') δεν υφίσταται μόνο στους μέσους πιλότους. Σε κάθε επίπεδο πιλότου μπορεί να πιστεύουμε ότι είμαστε καλύτεροι από ότι πραγματικά είμαστε.
Η γνώση, η ικανότητα και η συμπεριφορά είναι τα κλειδιά για να κάνουμε την κάθε μας πτήση ασφαλέστερη. Έχει να κάνει με εμάς.
Ακόμα κι αν είναι ένα έπικίνδυνο άθλημα, αν εξασκήθούμε επάνω στην κάθε μας ικανότητα και αποφύγουμε τις λάθος αποφάσεις που μπορεί να μας οδηγήσει το ''εγώ'', μπορούμε να μειώσουμε το ρίσκο που παίρνουμε κατά πολύ.
-----------------------------------------------------------------
Ελεύθερη μετάφραση των πιο βασικών σημείων του  ''Risk Management in Paragliding'' της Αμερικανίδας εκπαιδεύτριας Irène Revenko με κάποιες δικές μου προσθήκες, κυρίως ως προς τους τρόπους μείωσης του ρίσκου.
Τυχόν διορθώσεις, επισημάνσεις ή προσθήκες είναι πάντα καλοδεχούμενες και ίσως και απαραίτητες...

2 σχόλια:

  1. Ανώνυμος6/2/11 21:03

    μπράβο Βαγγέλη,πολύ καλές οι παρατηρήσεις σου,
    Θανάσης (Stork) Δράμα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Σε ευχαριστώ πολύ Θανάση για τα καλά λόγια.
    Υπάρχουν πολλά ακόμα που μπορούν να γραφτούν και να συμπληρωθούν πάνω σε αυτό το θέμα..είναι από τα βασικότερα και νομίζω -επειδή έχει να κάνει με τον εαυτό του καθενός από εμάς- σχεδόν ανεξάντλητο.
    Χαιρετισμούς στη Δράμα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Πείτε το εδώ..!: